سرخط خبرها

گفت‌وگو با کارگردان نمایش «دایره» که به مناسبت ایام صفر روی صحنه می‌رود | تعزیه‌ای به سبک مدرن

  • کد خبر: ۱۷۹۳۰۷
  • ۲۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۵
گفت‌وگو با کارگردان نمایش «دایره» که به مناسبت ایام صفر روی صحنه می‌رود | تعزیه‌ای به سبک مدرن
«دایره» در واقع یک تعزیه و شبیه‌خوانی یک نفره بوده که به داستان ورود امام حسین(ع) به کربلا و شهادت حضرت عباس(ع) و حضرت علی اصغر(ع) و در نهایت شهادت امام حسین(ع) پرداخته شده است.

به گزارش شهرآرانیوز، «دایره» نمایشی آیینی به کارگردانی رضا عرفانی است. این نمایش در واقع یک تعزیه و شبیه‌خوانی یک نفره بوده که داستان ورود امام حسین(ع) به کربلا، شهادت حضرت عباس(ع) و حضرت علی اصغر(ع) و در نهایت شهادت امام حسین(ع) را روایت می‌کند. این نمایش را گروهی متشکل از بازیگرهای هشت شهرستان در مشهد تمرین کرده‌اند و قرار است هم‌زمان با مشهد در هشت شهرستان دیگر نیز اجرا شود.  

رضا عرفانی درباره نحوه شکل‌گیری نمایش «دایره» می‌گوید: با مطالعه بر رفتار بازیگر در نمایش‌های ایرانی و نیز کاوش در نشانه‌های تعزیه در دانشگاه، این تئاتر شکل گرفت.

به گفته این هنرمند، نمایش دایره درواقع حاصل کاوش در تعزیه و راه رفتن در نمایش ایرانی بوده و به معنایی دیگر این نمایش یک تعزیه مدرن است.

عرفانی در ادامه به مدت زمانی که اعضای گروه درگیر تمرین این نمایش بوده‌اند، اشاره و اظهار می‌کند: از حدود چهار ماه پیش کار آغاز شد و در این تمرینات ایده کار نیز کامل شد و فرم نهایی خود را پیدا کرد.  

کارگردان نمایش‌های آیینی «دایره» از اجرای این نمایش در هشت شهرستان، از دهم مردادماه خبر می‌دهد و می‌گوید: این نمایش تا پایان مرداد در سرخس، کاشمر، تهران، گناباد، نیشابور، قوچان و مشهد به طور هم‌زمان اجرا می‌شود.

تأثیر نمایش ایرانی بر نمایش‌های خارجی

عرفانی در ادامه به اهمیت مطالعه در نمایش آیینی اشاره می‌کند: ورود من به این نمایش بر پایه یک تحقیق کلاسی شکل گرفت و بر اساس این تحقیق بر آن شدیم تا بر نمایش ایرانی و تأثیر آن در نمایش‌های خارجی کاوش کنیم. در این میان متوجه شدیم کم‌کاری‌های زیادی صورت گرفته است بنابراین تصمیم گرفتیم تا نمایش دایره را با تکنیک‌های جدید و مدرن تعزیه‌خوانی اجرایی کنیم.

عرفانی اذعان می‌کند: نمایش‌های ایرانی و تعزیه ما نیاز به نو شدن دارد زیرا مخاطب امروزی با قالب تکراری نمایش، حتی تکرار در نوع بیان و اجرا ارتباط مؤثر برقرار نمی‌کند.

کارگردان نمایش «دایره» از حمایت مدیرکل ارشاد مبنی بر ایجاد هماهنگی‌های لازم برای اجرا در هشت شهرستان قدردانی می‌کند و می‌گوید: متأسفانه تا این لحظه تمام هزینه‌های نمایش به صورت شخصی پرداخت شده و هیچ حمایت مالی از این نمایش صورت نگرفته است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->